Miten sää vaikuttaa liiketoimintaan ja mitä sinun pitää huomioida säätilojen muuttuessa?

Helppoa. Matkanjärjestäjät mainostavat äkkilähtöjä, kun sää on huono, syksyllä markkinoidaan talvirenkaita, sateisella säällä kumisaappaita sekä pakkaskelillä auton akkuja.

Vähättelemmekö sään merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen vai emmekö tiedä sään todellista merkitystä yritysten liiketoiminnalle?

Sää on toiseksi tärkein tekijä kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Luit oikein, #2.

Tässä blogissa käyn läpi säädatan hyödyntämistä kolmen eri toimialan näkökulmasta.

1. Matkailu

akkilahto-weatherwatch (1).jpeg

 

Matkailun osalta sään hyödyntäminen markkinoinnin ohjaamisessa kuulostaa ihan peruskauralta, kaikkienhan sitä on pakko tehdä. Mutta tiedätkö, miten sää todellisuudessa vaikuttaa esimerkiksi Google-hakuihin tai myyntituloksiin?

  • Päivinä, jolloin sataa kunnolla, äkkilähtöjen hakumäärät kasvavat 4 %. Tämä saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta kun vertaa online-myynnin 7 % kasvuun, on se liiketoiminnallisesti isoa bisnestä monelle matkanjärjestäjälle.
  • Sateisena, kylmänä kesäsunnuntaina online-myynti kasvaa jopa 17 %.
  • Finnmatkat teki 2015 testiä huonon sään vaikutuksesta äkkilähtöjen myyntiin ja sai 158 % lisää myyntiä mobiilissa, kun mainonta oli kohdennettu vallitsevaan säätilaan.

2. Autokauppa

autokauppa-weatherwatch.jpg

 

Autojen myynnissä säätiloja voidaan käyttää hyödyksi automatisoimalla markkinointia vallitsevan säätilan osalta sekä ennusteiden avulla. Muutama luku sään vaikutuksesta autokauppaan:

  • Reilusti lunta (noin 25 cm) lumimyräkässä
  • 2-3 vkon päästä lumimyrskystä —> 6 % myynnin kasvu 4WD-autoissa
  • 40 miljoonaa analysoitua auton ostoa vs. säätila kyseisenä ostopäivänä
  • mustien autojen myynti laskee huomattavasti aurinkoisina päivinä
  • Harley-Davidson huomasi, että +22 C päivinä kauppa käy parhaiten

3. Vähittäiskauppa

vahittaiskauppa-weatherwatch.jpeg

Vähittäis- ja ruokakaupan osalta sää näyttelee merkittävää roolia. Niin suurta, että Campbell’silla on oma “Misery Index” legendaarisen kanakeiton myyntiä ajatellen. Misery index seuraa noin 30 eri kaupunkia Jenkeissä ja niiden säätilojen muutoksia reaaliajassa. Jos sää vaihtuu kurjaksi, aktivoidaan Campbell’sin markkinointikampanjat kyseisillä alueilla.

  • 1 asteen pudotus lämpötilassa kasvattaa keittojen myyntiä 2 % viikossa
  • 42 % lisää myytyjä hampurilaisia, kun lämpötila nousee 20 C —> 24 C (Tesco UK)
  • Kevään ensimmäinen lämpöaalto nostaa karvanpoistoaineiden myyntiä 1400 %

Edellisiä lukuja tutkiessa huomaa helposti sen, että säätilat vaikuttavat merkittävästi myyntiin. 

Mutta onko monikaan ottanut “säämarkkinointia” osaksi jatkuvaa tekemistä ja kehittämistä?  

Oletko sinä?

Ymmärrämme isojen sesonkien vaikutuksen liiketoiminnalle, mutta niin ymmärtävät myös kaikki kilpailijasi. Saman toimialan sisällä yritykset yrittävät erottautua sesongin alkaessa samansisältöisillä mainoksilla vuodesta toiseen. Lisäksi kuluttajat elävät maailmassa, jossa he näkevät useita satoja mainoksia per päivä, vuoden jokaisena päivänä.

Erottautuminen klutteroidussa markkinassa vaatii oikea-aikaista sisältöä, oikeille kohderyhmille kohdennettuna sekä asiakkaalle arvoa tuottavana. Säätieto on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka avulla erottaudut kilpailijoista.

Aikaisemmin säätilojen huomioiminen markkinoinnissa on vaatinut suuren määrän käsityötä, ikkunasta ulos katsomista, sääennusteiden seuraamista netistä ja markkinointikampanjoiden muokkaamista ja päivittämistä manuaalisesti. En ole vielä tavannut yhtään markkinointipäättäjää tai markkinointitoimistoa, joka tekisi tätä systemaattisesti.

Säädataa voidaan hyödyntää ohjelmallisesti ja automaattisesti markkinoinnin kohdentamisessa, jolloin hyödyt ilmenevät säästyneinä työtunteina, markkinoinnin tuoton nousuna, mediaan käytetyn budjetin laskuna sekä paremman asiakaskokemuksen tarjoamisena asiakkaille. Reaaliaikainen, säätilojen muutoksiin reagoiva markkinointi mullistaa staattisen, ennalta määritellyn markkinointisisällön.

Tässä blogikirjoituksessa kävin läpi esimerkkejä vain kolmen eri toimialan mahdollisuuksista hyödyntää säätä liiketoiminnassa. Säätilat vaikuttavat tietenkin paljon laajemmin eri toimialojen liiketoimintaan, mm.:

  • Ruoka & juomat
  • Vaatteet & muoti
  • Hotellimajoitus & ravintolat
  • Viihdepalvelut & vapaa-aika
  • Apteekkituotteet
  • Kosmetiikka
  • Koti & puutarha & sisustus
  • Sähköliiketoiminta
  • Vakuutusala
  • Kuluttajaelektroniikka

Jos haluat kuulla, miten sinun yrityksesi voi hyödyntää säätä liiketoiminnassa, ota yhteyttä Riku Seppälään / WeatherWatch Oy, puh. 040 35 11 559.

Lähteet:

https://storage.googleapis.com/think-emea/docs/research_study/2015_meteolytix_key_findings_weather_study_TC_and_Google_short.pdf

http://2015.grandone.fi/tyot/weathertriggeredads

Busse, M. R., Pope, D. G., Pope, J. C., & Silva-Risso, J. (2014). The Psychological Effect of Weather on Car Purchases.

http://adage.com/article/news/marketers-make-falling-mercury/141404/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2026439/Supermarkets-use-weather-predictions-decide-stock.html

British Retail Consortium, 2010, Richard Dodd