Helppous on helppoa

Liiketoiminnan kehittäminen koetaan vaikeaksi. Se ei ole sitä. Se on helppoa. Riittää kun pysähtyy ajattelemaan.

Liiketoiminta kehittyy tekemällä oikeita asioita. Mistä tietää mitkä ovat oikeita asioita?

Britannian tekstiiliteollisuus otti 1700-luvun lopulla höyryvoiman käyttöön. Se johti aateliston vaurastumiseen ja runsaaseen vapaaseen aikaan. Miten kävi laiskoille siniverisille nuorille miehille, joilla oli aikaa ja varaa matkustella maailman ympäri? He tekivät merkittäviä innovaatioita ja patentoituja keksintöjä seuraavien 60 vuoden aikana enemmän kuin niitä syntyy nyt. Heidän liiketoimintansa räjähti kasvuun.

Avainsana liiketoiminnan kehittämisessä on ajatteleminen. Ajatteleminen ennen kuin tekee asioita. Toinen vaihtoehto on tehdä ahkerasti ja kiireellä vääriä asioita. Mikäli jatkaa väärien asioiden tekemistä, liiketoiminta heikkenee vähitellen, koska jokaisella alalla on kilpailua.

Markkinointiviestinnässä vallitsi pitkään pysähtyneisyyden aikakausi. Alan toimijat muistuttivat rakenteeltaan 50-luvun Madison Avenue'n ensimmäisiä mainostoimistoja. Vaikka teknologiaa on ollut olemassa kauan, vasta viime vuosina aito kohdentaminen on muuttanut ajattelua. Asiakkaat saavutetaan nyt oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikealla viestillä. Teetkö siten viestintääsi?

Asiakkaiden tavoittaminen on helppoa, kun pysähtyy ajattelemaan. Mitkä asiat vaikuttavat ihmisiin ja heidän tekemiinsä päätöksiin? Laajan kuluttajatutkimuksen mukaan (British Retail Consortium) listan toisena tekijänä on sää. Se vaikuttaa mielialaan ja ostokäyttäytymiseen.

Miten markkinointipäättäjä voi käyttää säätä hyväkseen? Helposti. Suomalainen WeatherWatch on kehittänyt helpon avaimet käteen –ratkaisun. Sillä halutut asiakkaat tavoitetaan oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Enää tarvitaan oikeanlainen viesti: "Viikonloppuna tulee upea keli. Onko polkupyöräsi huollettu?" tai "Tien pinnat ovat jäässä aamuisin. Varaa aika renkaidenvaihtoon." tai vaikkapa "Vaihda sadepäivät aurinkoon! Lauantaiksi Roomaan."

Markkinoinnin kohdentuessa oikein kuluttaja kokee brändisi luotettavammaksi. Oikealla kehotteella saadaan aikaan myös välitön haluttu ostopäätös. Kerrankin jokin on helppoa.

Haluatko kehittää liiketoimintaasi helposti? Ota yhteyttä Jari Sippolaan: jari (ät) weatherwatch.io, 041 537 5580.