Urheiluvälineiden kauppa riippuu säästä

Sunnuntain 30.4.2017 Helsingin Sanomissa olleessa jutussa käsiteltiin Suomen talouden näkymiä ja merkkejä, jotka ilmaisevat talouden elpymisestä. 

Näin säämiehenä silmääni pisti tuosta artikkelista XXL:n Suomen toimitusjohtajan Toni Stigzeliuksen näkemys siitä miten sää vaikuttaa urheiluvälinekaupan myyntiin. 

Tässä Stigzeliuksen kommentti Hesarin jutussa:

"Stigzelius muistuttaa, että urheiluvälinekauppa riippuu paljon säästä. Talvella etelässä oli liian vähän lunta ja kevät kesti liian pitkään. Pyöräkauppakin alkaa kunnolla vasta kesän lähestyessä."

Mutta miten erottautua kilpailusta alalla, jossa kaikki toimijat tietävät varsin hyvin isojen sesonkien tuoman vaihtelun tuotteiden myyntiin? 

Vastaus saattaa löytyä hyödyntämällä mikrohetkiä esim. juuri säätiedon avulla.

Mitä jos pystyisit automaattisesti muokkaamaan ja optimoimaan markkinointia säätiedon avulla? Lämpimällä ja poutasäällä esillä olisivat tuoteryhmä, joita asiakkaat käyttävät ja hankkivat ko. säällä. Sateisella ja kylmällä ilmalla mainostettaisiin tuotteita, joiden hankintaan vaikuttavat perinteinen suomalainen kesäsää eli sateinen ja kylmä.

 

Mainosviesti voisi näyttää vaikkapa tältä kun sää on tikissä.

 

Tai vastaavasti kylmällä ja sateisella säällä:

Massasta erottuva, säätilaan räätälöity mainosviesti nousee esille sesonkien sisällä, eikä rajoitu sesonkien vaihteluun. Lisäksi sääoptimoidun markkinoinnin tulokset ovat helposti osoitettavissa. 

PS. Tässä vielä linkki Hesarin päivän lehteen, jos sinua kiinnostaa lukea miten talous Suomessa elpyy. http://www.hs.fi/paivanlehti/30042017/

WeatherWatch Oy on suomalainen startup-yritys, joka automatisoi digimarkkinoinnin säätiedon avulla. Helppoa, kohdennettua ja massasta erottuvaa.

Riku Seppälä/WeatherWatch